MegaTronMan's upDate ...

Keeping track of developments ... He who knows others is wise; He who knows himself is enlightened. (Lao Tzu)

woensdag, december 24, 2003

Interactief tv-kijken met SMS en e-mail populair

Uit gezamenlijk online-onderzoek van onderzoeksbureau Intomart GfK en het interactieve marketingbureau Bookmark blijkt dat de Nederlandse internetgebruikers steeds interactiever televisiekijken.

Een derde van alle ondervraagde internetgebruikers reageert weleens op een televisieprogramma. Onder zware kijkers is dit zelfs bijna de helft. Het programma Idols voert hierbij de boventoon (18 procent), gevolgd door belspelletjes (10 procent), de Postcodeloterijshow (8 procent) en het Songfestival (7 procent). Het reageren op tv-programma's is het meest populair onder 35-49 jarigen. Hiervan reageert 39 procent weleens.

De belangrijkste manieren om te reageren zijn telefoon (15 procent), SMS (14 procent) en e-mail (11 procent). Daarnaast tekent zich een voorhoede van interactieve kijkers via nieuwe technologieën af. Ongeveer 15 procent van de duizend ondervraagden heeft een abonnement op digitale televisie. Het gaat hier om Casema Digitaal, Canal Plus, Mr. Zap, Digitenne, Essent Digitaal of UPC digitaal. De animo voor abonnementen op deze digitale diensten is echter niet groot. Ruim 90 procent geeft aan binnen een jaar waarschijnlijk of zeker géén abonnement te nemen op digitale televisie. (svm)