Pop-up blockers ondermijnen verdiensten
Pop-up reclames, die in aparte vensters verschijnen wanneer je een site bezoekt, vormen een van de grote ergernissen op internet. Tegelijkertijd levert deze vorm van advertenties websites en adverteerders het meeste op. Toch zit er een grote beperking aan. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van zogenaamde pop-up blockers. Deze programma's zijn veelal gratis of zelfs standaard ingebouwd in browsers. Microsoft voegt deze zomer een pop-up blocker toe aan de Internet Explorer, de meest gebruikte browser op internet.
De adverteerdersbranche maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Door pop-ups te blokkeren wordt het economische model dat aan websites ten grondslag ligt ondermijnd. "Als je gratis gebruik wil maken van de content van een website, dan horen die pop-ups er gewoon bij," zegt David Moore, directeur van een online advertentiebureau in een interview met de NY Times. "Pop-ups zijn veruit het effectiefst."
Maar zelfs bedrijven die zelf verdienen aan banners, zoals Yahoo en Microsoft, bieden een mogelijkheid om dergelijke banners te blokkeren. De ergernissen van de klant wegen blijkbaar zwaarder dan de advertentie-inkomsten.
Advertisementbanners.com zegt dat 20 tot 25 procent van de internetgebruikers gebruik maakt van pop-up blockers, twee keer zoveel als een jaar geleden. Nielsen/NetRatings becijferde dat 8,7 procent van alle banners pop-ups zijn.
Deze week starten een aantal goed bezochte websites, zoals MSN.com en ESPN.com, een proefperiode met een nieuwe vorm van reclame: fullscreen filmpjes. Deze worden geladen terwijl de bezoeker de website bekijkt en - zeer belangrijk voor de inkomsten - kunnen niet geblokkeerd worden door pop-up blockers. Wanneer de gebruiker naar een andere website gaat, wordt het filmpje getoond. Het bedrijf achter deze nieuwe vorm van adverteren, Unicast, zegt in de NY Times dat de bezoeker de filmpjes kan overslaan door op een knop te klikken. De reclames worden afgespeeld met Windows Media Player, waar bijna iedere computer over beschikt.
Adverteerders verwachten veel van deze vorm van reclamemaken. Vooral wanneer bijvoorbeeld getraceerd kan worden waar bezoekers na de reclame op klikken. (CG)
Pop-up reclames, die in aparte vensters verschijnen wanneer je een site bezoekt, vormen een van de grote ergernissen op internet. Tegelijkertijd levert deze vorm van advertenties websites en adverteerders het meeste op. Toch zit er een grote beperking aan. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van zogenaamde pop-up blockers. Deze programma's zijn veelal gratis of zelfs standaard ingebouwd in browsers. Microsoft voegt deze zomer een pop-up blocker toe aan de Internet Explorer, de meest gebruikte browser op internet.
De adverteerdersbranche maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Door pop-ups te blokkeren wordt het economische model dat aan websites ten grondslag ligt ondermijnd. "Als je gratis gebruik wil maken van de content van een website, dan horen die pop-ups er gewoon bij," zegt David Moore, directeur van een online advertentiebureau in een interview met de NY Times. "Pop-ups zijn veruit het effectiefst."
Maar zelfs bedrijven die zelf verdienen aan banners, zoals Yahoo en Microsoft, bieden een mogelijkheid om dergelijke banners te blokkeren. De ergernissen van de klant wegen blijkbaar zwaarder dan de advertentie-inkomsten.
Advertisementbanners.com zegt dat 20 tot 25 procent van de internetgebruikers gebruik maakt van pop-up blockers, twee keer zoveel als een jaar geleden. Nielsen/NetRatings becijferde dat 8,7 procent van alle banners pop-ups zijn.
Deze week starten een aantal goed bezochte websites, zoals MSN.com en ESPN.com, een proefperiode met een nieuwe vorm van reclame: fullscreen filmpjes. Deze worden geladen terwijl de bezoeker de website bekijkt en - zeer belangrijk voor de inkomsten - kunnen niet geblokkeerd worden door pop-up blockers. Wanneer de gebruiker naar een andere website gaat, wordt het filmpje getoond. Het bedrijf achter deze nieuwe vorm van adverteren, Unicast, zegt in de NY Times dat de bezoeker de filmpjes kan overslaan door op een knop te klikken. De reclames worden afgespeeld met Windows Media Player, waar bijna iedere computer over beschikt.
Adverteerders verwachten veel van deze vorm van reclamemaken. Vooral wanneer bijvoorbeeld getraceerd kan worden waar bezoekers na de reclame op klikken. (CG)
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home