Lindows laat consument zelf z'n software kiezen
AMSTERDAM - Hij wil dat zijn twee kinderen later kunnen zeggen dat hun vader iets goed heeft gedaan voor de internetwereld. Met deze typische Amerikaanse boodschap sloot Michael Robertson vandaag de persbijeenkomst van Lindows.com af.
Robertson is de man achter Lindows.com.
Robertson is de man achter Lindows.com dat zich presenteert als betaalbaar alternatief voor het populaire Windows-besturingssyteem. De gebruikersinterface van Lindows lijkt zelfs sterk op die van zijn ‘grote broer’. “Windows-gebruikers moeten zich meteen thuis voelen als zij Lindows gebruiken”, legt Robertson uit bij de presentatie van het nieuwe Lindows 4.5.
Microsoft wil ondertussen helemaal niet dat Windows-gebruikers zich thuis voelen bij een ander besturingssysteem. In de Verenigde Staten is de softwarereus een rechtszaak gestart tegen Lindows wegens vermeend inbreuk op de naam Windows. Robertson is van mening dat Microsoft geen recht kan hebben op een generieke naam als ‘Windows’. De softwarereus doet er volgens hem gewoon alles aan om eventuele concurrentie zo snel mogelijk te elimineren. Drie weken geleden dreigde de softwarereus zelfs met juridische stappen tegen Nederlandse wederverkopers van Lindows.
Aantrekkelijk bod
Voor Robertson vormde dit aanleiding om zijn product eens goed onder de aandacht te brengen in Nederland. Robertson is de oprichter van de muziekdienst MP3.com die hij later voor veel geld verkocht aan Vivendi Universal. Hij ziet zelf diverse parallellen tussen MP3.com en Lindows. Ook bij MP3.com werd hij aangevallen door de grote namen in de industrie, waaronder de latere koper. Op de vraag of Robertson bereid zou zijn met Lindows in te gaan op een aantrekkelijk bod van Microsoft, antwoordde hij niet ontkennend. “Ik ben niet de enige aandeelhouder, dus ik zou daarover moeten overleggen.”
Aan de andere kant benadrukt Robertson dat het hem niet om het geld te doen is. Hij is een grote voorstander van concurrentie en wil dat principe met Lindows ook weer in de desktop-markt introduceren. “Het is mij niet om het geld te doen, ik heb al een mooie auto en een mooi huis.”
Nederland op de kaart
Windows-gebruikers moeten zich meteen thuis voelen als zij Lindows gebruiken.
Lindows geniet vooral bekendheid in de Verenigde Staten en Japan. Met een Spaanse versie probeert het alternatieve besturingssysteem ook de Latijns-Amerikaanse markt voor zich te winnen. En dan staat sinds deze week ook Nederland bij Robertson op de kaart. Op de vraag of er ook een Nederlandse versie in aantocht is, had de grote baas geen antwoord. Een aanwezige afgevaardigde van de Nederlandse Linux-gemeenschap bood echter direct de medewerking aan bij de vertaling van de software.
Lindows is volgens Robertson zo’n 80 procent goedkoper dan Windows. Niet alleen is de adviesprijs van Lindows (circa 60 euro) een stuk lager dan het besturingssysteem van de marktleider. Ook de aanvullende producten zoals anti-virus, StarOffice, mediaspelers en dergelijke zijn een stuk goedkoper. Bovendien is de licentie van Lindows persoonsgebonden. De koper mag de software dus op meerdere computers installeren. Dit in tegenstelling tot Windows dat computergebonden is. De consument moet voor zijn desktop en notebook elk een versie aanschaffen.
De meeste consumenten kiezen automatisch voor Windows omdat het besturingssysteem vaak al geïnstalleerd is op een aangeschafte computer. Natuurlijk betaalt de consument gewoon voor het besturingssysteem, maar op het totale prijskaartje is dit slechts een fractie. Voor Lindows is het daarom noodzakelijk om ook samenwerkingsverbanden aan te gaan met hardwarefabrikanten. In de Verenigde Staten brengt Seagate harde schijven op de markt waar Lindows al op geïnstalleerd is. Een mooie manier om Lindows meer bekendheid te geven, maar geld komt er op de manier niet in het laatje.
Geld verdienen
Robertson denkt niet alleen geld te verdienen met de verkoop van zijn eigen Lindows software, maar ook met producten van andere fabrikanten. Gebruikers van Lindows kunnen zich aanmelden voor het Click-N-Run lidmaatschap. Zij kunnen vervolgens via één muisklik software van een groot aantal producenten kopen in het Click-N-Run warenhuis. Microsoft producten zijn hier overigens niet te vinden. “We willen het betaalbaar houden voor de consument en er zijn vandaag de dag voldoende betaalbare alternatieven voor Microsoftproducten”, aldus Robertson die direct beaamde dat er ook voor elk product gratis alternatieven zijn. “Het is mijn taak als baas van Lindows om een kwalitatief goed product op de markt te zetten, waarvoor klanten bereid zijn te betalen. Je kunt ook zelf je haar knippen, maar de meeste mensen kiezen er toch voor om naar de kapper te gaan.”
Lindows is volledig compatible met Windows. “Windows is de absolute marktleider en zal dat ook wel blijven”, geeft Robertson onomwonden toe. “Een Lindows gebruiker moet dus gewoon Word, Excel en Powerpoint bestanden kunnen openen die hij krijgt toegestuurd.” Hoewel Robertson zegt niet de illusie te hebben ooit echt te kunnen concurreren met Windows, kan hij het niet nalaten even te vermelden dat Lindows 4.5 over uitgebreidere functies beschikt dan XP. “Maar Windows is Coca-Cola en Lindows het B-merk, dat bijna net zo smaakt tegen een lagere prijs. Toch zullen de meeste consumenten blijven kiezen voor Coca-Cola.” Robertson vindt dat echter niet erg. “Zolang de consument maar kan kiezen.”
(ZDNet)
AMSTERDAM - Hij wil dat zijn twee kinderen later kunnen zeggen dat hun vader iets goed heeft gedaan voor de internetwereld. Met deze typische Amerikaanse boodschap sloot Michael Robertson vandaag de persbijeenkomst van Lindows.com af.
Robertson is de man achter Lindows.com.
Robertson is de man achter Lindows.com dat zich presenteert als betaalbaar alternatief voor het populaire Windows-besturingssyteem. De gebruikersinterface van Lindows lijkt zelfs sterk op die van zijn ‘grote broer’. “Windows-gebruikers moeten zich meteen thuis voelen als zij Lindows gebruiken”, legt Robertson uit bij de presentatie van het nieuwe Lindows 4.5.
Microsoft wil ondertussen helemaal niet dat Windows-gebruikers zich thuis voelen bij een ander besturingssysteem. In de Verenigde Staten is de softwarereus een rechtszaak gestart tegen Lindows wegens vermeend inbreuk op de naam Windows. Robertson is van mening dat Microsoft geen recht kan hebben op een generieke naam als ‘Windows’. De softwarereus doet er volgens hem gewoon alles aan om eventuele concurrentie zo snel mogelijk te elimineren. Drie weken geleden dreigde de softwarereus zelfs met juridische stappen tegen Nederlandse wederverkopers van Lindows.
Aantrekkelijk bod
Voor Robertson vormde dit aanleiding om zijn product eens goed onder de aandacht te brengen in Nederland. Robertson is de oprichter van de muziekdienst MP3.com die hij later voor veel geld verkocht aan Vivendi Universal. Hij ziet zelf diverse parallellen tussen MP3.com en Lindows. Ook bij MP3.com werd hij aangevallen door de grote namen in de industrie, waaronder de latere koper. Op de vraag of Robertson bereid zou zijn met Lindows in te gaan op een aantrekkelijk bod van Microsoft, antwoordde hij niet ontkennend. “Ik ben niet de enige aandeelhouder, dus ik zou daarover moeten overleggen.”
Aan de andere kant benadrukt Robertson dat het hem niet om het geld te doen is. Hij is een grote voorstander van concurrentie en wil dat principe met Lindows ook weer in de desktop-markt introduceren. “Het is mij niet om het geld te doen, ik heb al een mooie auto en een mooi huis.”
Nederland op de kaart
Windows-gebruikers moeten zich meteen thuis voelen als zij Lindows gebruiken.
Lindows geniet vooral bekendheid in de Verenigde Staten en Japan. Met een Spaanse versie probeert het alternatieve besturingssysteem ook de Latijns-Amerikaanse markt voor zich te winnen. En dan staat sinds deze week ook Nederland bij Robertson op de kaart. Op de vraag of er ook een Nederlandse versie in aantocht is, had de grote baas geen antwoord. Een aanwezige afgevaardigde van de Nederlandse Linux-gemeenschap bood echter direct de medewerking aan bij de vertaling van de software.
Lindows is volgens Robertson zo’n 80 procent goedkoper dan Windows. Niet alleen is de adviesprijs van Lindows (circa 60 euro) een stuk lager dan het besturingssysteem van de marktleider. Ook de aanvullende producten zoals anti-virus, StarOffice, mediaspelers en dergelijke zijn een stuk goedkoper. Bovendien is de licentie van Lindows persoonsgebonden. De koper mag de software dus op meerdere computers installeren. Dit in tegenstelling tot Windows dat computergebonden is. De consument moet voor zijn desktop en notebook elk een versie aanschaffen.
De meeste consumenten kiezen automatisch voor Windows omdat het besturingssysteem vaak al geïnstalleerd is op een aangeschafte computer. Natuurlijk betaalt de consument gewoon voor het besturingssysteem, maar op het totale prijskaartje is dit slechts een fractie. Voor Lindows is het daarom noodzakelijk om ook samenwerkingsverbanden aan te gaan met hardwarefabrikanten. In de Verenigde Staten brengt Seagate harde schijven op de markt waar Lindows al op geïnstalleerd is. Een mooie manier om Lindows meer bekendheid te geven, maar geld komt er op de manier niet in het laatje.
Geld verdienen
Robertson denkt niet alleen geld te verdienen met de verkoop van zijn eigen Lindows software, maar ook met producten van andere fabrikanten. Gebruikers van Lindows kunnen zich aanmelden voor het Click-N-Run lidmaatschap. Zij kunnen vervolgens via één muisklik software van een groot aantal producenten kopen in het Click-N-Run warenhuis. Microsoft producten zijn hier overigens niet te vinden. “We willen het betaalbaar houden voor de consument en er zijn vandaag de dag voldoende betaalbare alternatieven voor Microsoftproducten”, aldus Robertson die direct beaamde dat er ook voor elk product gratis alternatieven zijn. “Het is mijn taak als baas van Lindows om een kwalitatief goed product op de markt te zetten, waarvoor klanten bereid zijn te betalen. Je kunt ook zelf je haar knippen, maar de meeste mensen kiezen er toch voor om naar de kapper te gaan.”
Lindows is volledig compatible met Windows. “Windows is de absolute marktleider en zal dat ook wel blijven”, geeft Robertson onomwonden toe. “Een Lindows gebruiker moet dus gewoon Word, Excel en Powerpoint bestanden kunnen openen die hij krijgt toegestuurd.” Hoewel Robertson zegt niet de illusie te hebben ooit echt te kunnen concurreren met Windows, kan hij het niet nalaten even te vermelden dat Lindows 4.5 over uitgebreidere functies beschikt dan XP. “Maar Windows is Coca-Cola en Lindows het B-merk, dat bijna net zo smaakt tegen een lagere prijs. Toch zullen de meeste consumenten blijven kiezen voor Coca-Cola.” Robertson vindt dat echter niet erg. “Zolang de consument maar kan kiezen.”
(ZDNet)
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home